torsdag 23 oktober 2014

Citronmarängpaj


Det här var svårare än jag trodde. Inspirerades av Hela Sverige Bakar och försökte mig på en citronmarängpaj. Piece of cake, trodde jag, men det fanns faktiskt ganska luriga moment. Marängen fick jag vispa om flera gånger då den envisades med att skära sig så sockerlagen flöt under det vispade skummet. Kanske blev det extra klurigt för att jag valde ett recept av Mannerström och således valde italiensk maräng. Resultatet, en sisådär två timmar senare blev iallafall bra!

MÖRDEG

  • 180 g smör
  • 110 g florsocker
  • 3 g salt
  • 60 g äggula
  • 340 g vetemjöl

CITRONKRÄM

  • 1.5 st citron, skalet
  • 3 st citroner, saften
  • 200 g socker
  • 4.5 st ägg
  • 90 g smör
  • 1 st gelatinblad uppblött i kallt vatten

MARÄNG

  • 110 g socker
  • 37 g vatten
  • 10 g socker
  • 60 g äggvita
  • 1 tsk citronsaft
Gör såhär:
  1. Mördeg
    Blanda mördegen i en matberedare och ställ den i kylen någon timme. Kavla den sedan tunt och kläd en lämplig form. Baka av denna på 160 grader tills den stelnat och blivit gyllenbrun cirka 20 min.
  2. Citronkräm
    Sjud citronsaft, skal, socker och ägg. Vispa hela tiden för att undvika klumpar. Montera sedan i smör och smält sist i gelatin. Avsluta med att sila krämen genom en finmaskig sil. 
  3. Maräng
    Koka 110 g socker och vatten tills detta blir 124 grader. Låt sockerlagen svalna till 115 grader. Tillsätt äggvita, 10 g socker och citronsaft. Vispa med en elvisp på maximal effekt i 3 minuter. Därefter vispas marängen kall på lite lägre hastighet.
  4. Stryk ut krämen i mördegsskalet och spritsa marängen ovanpå. Har du en bruléebrännare kan du ge marängen en snygg bränd yta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar