lördag 21 augusti 2010

Inför kvällen bakade jag med päron för första gången någonsin. Stod i valet och kvalet vafan jag skulle göra för nåt, men till min besvikelse så innehåller flertalet pajrecept konserverade päron, inte färska. Slutligen blev det en chokladkaka med päron. Över det smälte jag ljus choklad och serverade med hasselnötsgrädde. Vilken succé!

Med sällskapet ikväll följde en vovve. De som känner mig vet att jag inte tycker om hundar. Jag är uppvuxen med den finaste vovven någonsin, en dobermann som hette Rex. Han blev tretton år och sedan han dog har jag aldrig någonsin gillat någon hund. Men idag gick det bra, jag till och med busade och pussades (trots allergi till och med). 

Här får ni ett recept på chokladkaka med päron:

100 g smör
1,5 dl vetemjöl
3 msk kakao av bra kvalitet
1,5 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl råsocker
4 päron

Spänn fast ett bakplåtspapper i en springform.
Smöra formen och bakplåtspappret som  täcker botten av springformen.
Häll lite råsocker i botten av formen.
Skär päron i klyftor tar bort skaft och kärnor, päronen behöver inte skalas.
Lägg klyftorna i botten av formen.
Smält smöret i en kastrull.
Mät upp övriga ingredienser och blanda sedan ner dem i smöret.
Rör om tills allt är väl blandat.
Häll smeten över päronen.
Grädda i 175 grader 30 minuter.
Låt kakan svalna och vänd den sedan (upp-och-ner) på ett fat när den ska serveras.
Smält ljus blockchoklad och bred över kakan.
Vispa grädde och tillsätt hasselnötter. Taaa-daaaa.

5 kommentarer:

  1. Den där kakan såg god ut! Får nog prövas nån dag.. Kanske något att fika efter första skoldagen.. :)
    Jag brukar göra vanlig smulpaj med päron, vill minnas att jag även gjort med vanliga och att det funkat finfint :)

    SvaraRadera
  2. Åh så fin, liknar min Alfie ganska mycket!

    SvaraRadera
  3. Jag kommer ihåg när vi fick för oss att vi skulle ut och rasta Rex en dag. Allt var frid och fröjd tills vi kom ut på gården och han började dra. Vi flög som två två vantar. Vips stod P där och gav oss varsin utskällning.

    SvaraRadera
  4. Gjorde den där kakan idag. Gud så god! Men T var inte så förtjust i den.. Trodde hon som älskar allt som har med päron att göra, skulle gilla den, men njae.. Nåja, desto mer över till mamman! :P

    SvaraRadera