lördag 26 december 2009

Vilken glad filur jag skulle bli om det bara släppte i käken. Det börjar bli ledsamt med värk, och nu gör det ont i halva huvudet också. Åh...

I alla fall så passar jag på att skämma bort mig själv, lite mellandagsshopping via webben, samt godsaker i ugnen.

Och jag passar på att tipsa; Baka en sockerkaka och låt den svalna. Skär i tunna skivor som du rostar i brödrosten. Toppa skivorna med vispad grädde och bär.

Här kommer ett enkelt recept på sockerkaka:

Du behöver

  • 75 gram smör eller margarin
  • 2 ägg
  • 1 dl mjölk eller grädde
  • 2 ½ dl socker
  • 1 tsk vaniljpulver eller 2 tsk vaniljsocker
  • 1 ½ tsk bakpulver
  • 3 dl vetemjöl

Gör så här

Smörj och mjöla en form på ca två liter.
Vispa socker och ägg pösigt, gärna med elvisp eller i matberedare.
Smält smöret och rör ner mjölken i smöret.
Blanda vetemjöl, vanilj och bakpulver noga i en skål.
Rör samman ägg- och sockerblandningen med smör- och mjölkblandningen.
Tillsätt torrvarorna och rör slätt.
Bred ut smeten jämnt i formen och grädda i 200 grader cirka 30 minuter. Känn med en sticka om kakan är fast i mitten.
Stjälp upp och låt kakan svalna på galler.

2 kommentarer:

  1. Vart får du all inspiration ifrån? Till mat och bak alltså.. Jag försöker komma på nya saker, men kommer alltid på mig med att göra samma saker om och om igen..

    SvaraRadera
  2. Jag testar! ;) Ibland blir det knas. :P

    SvaraRadera