lördag 22 november 2014

Saffransbröd i långpanna utan fyllning.

Saffransbullar i brytbrödsformat - ljuvligt!

Recept 

1 paket jäst
150 g smör
5 dl mjölk
2 paket saffran 
1 1/2 dl strösocker
250 g kesella
1/2 tsk salt
1.6 dl vetemjöl

1 ägg
Eventuellt pärlsocker eller russin

Smula jästen i en bunke. Häll över rumstempererad mjöl och lös upp jästen. Blanda i rumsvarmt smör (det blir saftigare än med smält smör). Blanda i salt, saffran, socker och kesella och blanda. Tillsätt mjölet och arbeta degen smidig. Täck med bakduk och låt jäsa en timme. 

Rulla lagom stora bullar och lägg dem tätt bredvid varandra på en plåt. Jäs bullarna på plåten i ca 45 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker eller russin om så önskas. 
Grädda mitt i ugnen i 200 graders värme i ca 20 minuter.




2 kommentarer:

  1. Läste att du har psoriasis. Det är svårt att leva med proriasis, förr åkte jag alltid till Spanien under 1 månad per år för att få lindring i solen. Av en slump hittade jag denna blogg för något år sedan och hittade där även böcker fanns som behandlade ämnet på ett annat sätt än vad jag tidigare hört talas om.Detta har idag gjort att jag fått en enorm lindring utan att behöva använda bråkdel av de salvor och kortisoner jag tidigare använde.
    Här är en länk och jag rekommenderar att man tittar dit:
    http://gluten-celiaki.blogspot.se/2014/05/psoriasis-hudbesvar-glutenintolerans.html

    Mvh Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Ulla! Jag har märkt att klådan stillas när jag undviker gluten så jag ska absolut kolla ditt tips. Återigen, tusen tack!

      Radera