lördag 18 oktober 2014

Chokladmousse med salmiak.

Det låter så himla gott med chokladmousse. Och med salmiak ter det sig på snudd avancerat. Jag som inte hyser några större salivframkallande känslor för mörk choklad, föredrar att göra mousse på mjölkchoklad. Och det fina med just den här moussen är att man kan använda vilken choklad man vill. Så ta din favorit; dumle, plopp, mjölkchoklad (jag har provat dem alla, jag samlar på många favoriter) och gör den enklaste av de enkla mousser, spritsa eller skeda - och toppa med bär. (Eller ät direkt ur skålen, jag är inte den som dömer).

Värm till kokpunkt: ca 2 dl vispgrädde och 1 matsked gelesocker. När det börjar bubbla, ta bort från plattan och släng i 100 gram av favoritchokladen (idag har jag alltså kört på mjölkchoklad med salmiak). Rör till en jämn sörja och ställ i kylen några timmar. 

Sedan vispar du med elvisp, direkt i kastrullen om du så önskar, tills du får rätt konsistens (spritsvänligt). Idag tänkte jag springa över till grannen och bjuda på små minimousser, så jag har använt mig av snapsglas i plats.