torsdag 26 augusti 2010

Fade hjärtar ❥

Hemma och i tryggt förvar från regnet. Som jag förvisso inte alls ogillar.
Här kommer ett utdrag av och kring mina hjärtefrågor som rör skolan inför årets val:

❥ Personaltätheten. De rödgröna vill öka lärartätheten till nio lärare på hundra elever. Vänstern inflikade igår med att de vill se två personal på tjugo barn på fritidshemmen. På två av skolorna i Nynäshamns kommun finns det tre pedagoger på åttio fritidsbarn. Förvaring eller verksamhet? 


❥ De rödgröna lovar 12 miljarder mer än alliansen till välfärden, bland annat till skolan fram till 2012.

❥ De kommuner som lägger minst pengar på skolan idag har borgerligt styre. För att nämna några: Bjurholm, Kävlinge, Mölndal, Stenungsund och Österåker. Av skolresultaten från Skolverkets databas kan man urskilja att de minskade resurserna påverkar skolresultaten.

❥ Mobbning, kränkningar, trakasserier - en vardag för alldeles för många. Pengar = resurser = viktigt för att få stopp samt införa och ständigt arbeta för  NOLL TOLERANS mot kränkande behandling, vilket borde vara en självklarhet för längesedan.

  

3 kommentarer:

  1. Jag kan verkligen inte förstå hur folk kan ens tänka på att rösta blått. Varför SER de inte vad som händer? Varför FÖRSTÅR de inte den enkla matematiken med att om man drar in på resurserna till vård och omsorg så kommer kostnaderna i längden att öka. Jag blir så arg och uppriktigt rädd för att så många faktiskt tycker att moderaternas politik är godtagbar. Sedan tycker jag verkligen, verkligen inte om Mona Sahlin och tycker även att de röda har många konstiga idéer men med tanke på hur det har varit så finns det helt enkelt inget alternativ.
    De mätta ska inte ha mer mat. Ge till de som hungrar istället.
    Jag hoppas och önskar så innerligt att vi slipper blå regering på många, många år.

    SvaraRadera
  2. Visste väl att du var bäst. ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, man kan ju bara se på hur bra vi har det här, där sossarna styr. Gratis barnomsorg för alla hushåll med under 20 000:- i inkomst (jag klassar låååångt under den gränsen, studiemedel räknas ej in, ej heller andra bidrag), Tindras skola har ca 13 elever/lärare och halva busskortet när man pendlar till tex Umeå Universitet betalas av kommunen... Massa bra med dem här.

    SvaraRadera