söndag 21 mars 2010

Söndagsbak.

Muffins - grundrecept

Ingredienser

9 stora eller 18 normalstora

50 g smör
3 ägg
2 dl strösocker
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver


Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Sätt ut pappersformar på en plåt eller smörj en muffinsplåt lätt. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölk och smör. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten. Tillsätt choklad eller bär. Klicka ut smeten i formarna. Grädda mitt i ugnen ca 20 min för stora och ca 12 min för normalstora. Låt muffinsen svalna.

I mina muffins har jag hackat ned choklad med digestivebitar i, samt glaserat alla muffins med chokladglasyr:
  • 150 gram choklad enligt smak ex. fin 70% mörk choklad eller mjölkchoklad
  • 1 dl vispgrädde
  • 25 gram smör eller margarin

    Bryt chokladen i bitar. Lägg i en bunke och tillsätt övriga ingredienser. Rör om och värm försiktigt i mikron eller vattenbad (sjudande vatten i en bred panna på spisen). Rör ofta till en slät glasyr. Låt svalna lite så går det lättare att breda ut chokladglasyren med en spatel på det du önskar.
Därefter spritsade jag rosa kristyr och strösslade lite.

4 kommentarer:

  1. Kan du inte vara så gullig och slänga upp receptet. Hela familjen började att dreggla när vi såg bilderna.

    SvaraRadera
  2. Ja she kör 98, är det litet i sizen så funkar 104 med, hon är en jätte med hosse fötter ;-)

    SvaraRadera
  3. Tina, fina Tina.. När ska vi BOKA in en middag? :) När är du ledig nästa gång?

    SvaraRadera