onsdag 30 december 2009

Pannacotta är en ytterst vanlig nyårsdessert, inbillar jag mig. Den är enkel, går att göra dagen innan - och den är kul att göra då den går att variera. Jag har precis fyllt dessertskålar med min inför morgondagen. Enligt följande recept:

Blåbärspannacotta
4 portioner
1 1/2 gelatinblad
2 dl blåbär, färska eller frysta (jag varvar dessa med hallon)
3 dl grädde
1 tsk socker
1 vaniljstång eller 1/2 tsk vaniljpulver
Eventuellt blåbär till dekoration

Lägg gelatinbladen i kallt vatten 5–10 minuter. Lägg blåbären i en kastrull tillsammans med grädde och socker. Dela vaniljstången och skrapa ut fröna. Tillsätt dessa eller vaniljpulver om du använder det.
Låt blandningen koka upp och sedan sjuda på svag värme cirka 10 minuter. Mosa gärna blåbären lite extra med slev. Ta av kastrullen från värmen, krama ur gelatinbladen och låt dem smälta i den varma blåbärsgrädden.
Fördela i fyra portionsglas eller skålar och låt stå i kylen ett par timmar tills pannacottan har stelnat.

1 kommentar: